Sider

fredag 22. august 2014

Hakket bedre enn Heilhornet....

Denne turen hadde vi gledet oss til lenge. Våknet faktisk til regn og tåke på morgenen, men vi slappet av og drakk nydelig kaffe på det historiske kaffebrenneriet på Forvik mens vi ventet på at været skulle lette ifølge yr.no. Forflyttet oss etterhvert til Coop på Velvelstad for å hente litt informasjon om fjellet. Her ble vi tatt godt imot og tipset om bonden Enoksen som kjenner området like godt som si eiga bukselomme. Først svingte vi innom kommunehuset som vi så mange ganger har gjort under kommune og øytoppjakten. Her traff vi Turid som er en ivrig turgåer, hun kunne fortelle at skilting, merking og turbeskrivelse snart kommer på plass. Med kart fra Turid og en lang prat med Enoksen var vi klare for tur. Vi parkerte hos noen hyggelige folk på Brøløs og gikk forbi en låve midt på jordet. Krysset gjerdet og fant etterhvert noen røde merker som gikk til over tregrensa. Herfra har de ikke rukket å merke så vi fulgte turbeskrivelsen til Enoksen.

Gikk i en bue opp berget sør for Sandosbekken og krysset bekken Drogsåa mens en flokk villsau stod å skulte på oss. Her tok vi sikte på en godt synlig oppreist stein før den neste motbakken. Passerte to enorme steiner som vi tror kalles "Brørne". En perfekt rasteplass. Videre nord for Brenndalstinden som ligner mer på en avlang rygg. Herfra var svaene lange og lettgåtte inn i V-skaret hvor vi traff på ei delvis merket rute og et utlagt tau.

Her er flere varianter opp berghyllene i skaret som var ganske fuktig. Oppe på Brendalstinden fortsatte vi over tørre fine sva med den stupbratte tvillingtoppen midt i mot.

Høyholmstinden 1015 moh. Da vi skulle skrive oss inn i boka oppdaget vi at Oddveig Torve og Egil Hjelmeland fra hjembygda vår hadde vært her dagen før..

Fantastisk utsikt mot Vevelstadsundet.

Magisk

Denne turen var enda bedre enn Heilhornet som vi gikk to dager før. Når alt er ferdig merket blir dette en fantastisk familietur som alle burde få med seg. Vi fant også en miniutgave av Trolltunga på vei ned.  Lengde 9, 5 km t/r - Tid 4 timer t/r - Luftlinje 3 km.