Sider

tirsdag 7. februar 2012

15 timer, 3200 hm, 50 km og to fjell.

Suliskongen 1908 moh
Vi var ennå midt i jakten på kommunetoppene og kom fra Oppdal til Sulitjelma (som betyr Solens Øye på samisk) sent på kvelden. Sjekket inn på stedets overnatting hvor vi nøt et stooooort glass rødvin før neste dags jobb.
Avreise så tidlig neste dag at  fuglene ikke hadde rukket å  prompe, med stor matpakke i sekken.
Alle tre var klar over at dette skulle bli en av de lengste kommunetoppturene. Kjørte så langt veien var brøytet etter Ny-Sulitjelma turisthytte ca 620 moh.
Gikk nord for Tverrfjellet på nordsiden av Otervatnet og inn dalen mellom de majestetiske Stortoppen og Vaknacohkka. Vi måtte bære skiene opp den siste bratte kneika til brekanten og inn på Sulitjelmabreen.

Bak på bildet ligger den flotte Suliskongen.
 Fantastisk skue utover den ca 3 km lange breen som er omkranset av Knekten, Dama og Kongen.

Langt i det fjerne ligger Sulitjelma med sin travle hverdag. Her råder stillheten og bare den.
De 300 siste høydemetrene er en lang snøbakke.

Returen var lett, noen på ski og jeg på enden i susende fart.

Normalt skulle vi nå dra tilbake til bilen, men normale er vi i alle fall ikke....
Neste mål er Ålmåijokka 1663 moh.
 Vi valgte en bratt nedkjøring rett nord for Suliskongen. Rett ned til botnen og vannet på 976 moh.
Passerte vest for Svarthammeren, videre over isen på det smaleste punktet vest for Vuolep sorjosjavri.
Vi tok en god pause mellom fjellene.

Våren kommer sent her i nord.
Vi ble enige om at Johan var tyngst av oss tre, så vi sendte han over isen først. (det var ikke pent, men.)
Det var over 10 cm med overvann, vi var ikke tørste da vi kom oss over til andre siden.

Endelig rett før målet.
Laaaangt bak til venstre på bildet kan en skimte Suliskongen inne i skyen. Tenkt at vi kom derfra noe tidligere på dagen.

Gulmalt grensevarde på toppen.
En solid "Balder skål" her oppe har vi fortjent.
Skal jo kjøre bil om noen timer, men ...
He He.

De har til og med laget kongemonogrammet på steinen i varden.

Flott skue mot Suliskongen i syd.

Så er det å samle armer og bein til den siste nedkjøringen gjennom dalen og bort til Sorjoshytta 830 moh.

Glatte ski og litt sure lår, men skitt au.
Ved hytta tok vi en velfortjent hvil etter 12 timer på jobb. Nå overlot gutta avgjørelsen til meg om vi skulle ligge over her eller baske oss til bilen som lå ca 3 timer unna og regnet var på vei.
Jeg priste mine Crispi ski sko og Roald Amundsen ski etter denne dagen. Så jeg svarte " hvis dere orker å gå videre så spanderer jeg verdens største burger på Statoil og etterpå kan vi bobbledrikke øl på hotellet.  AMEN...
15 timer, 3200 høydemeter, 50 km og to fjell.